Świadczenie wspierające będą mogły otrzymać osoby, które:

  • ukończyły 18 lat,
  • posiadają odpowiednie orzeczenie o niepełnosprawności,
  • są obywatelami Polski albo Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), a jeśli nie – przebywają legalnie w Polsce i mają dostęp do rynku pracy,
  • mieszkają w Polsce,
  • otrzymały decyzję WZON, w której poziom potrzeby wsparcia został ustalony na uprawniającym poziomie punktów.

Uzyskanie świadczenia wspierającego będzie odbywać się w II etapach:

  1. etap - należy złożyć wniosek o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia do Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności przy ul. Konarskiego 1-3, 85-066 Bydgoszcz za pośrednictwem poczty, osobiście na IV piętrze w budynku B, przez portal Emp@tia.
    1. Wniosek o ustalenie poziomu potrzeby wsparcia.
    2. Kwestionariusz samooceny.
    3. Kopia dokumentu poświadczającego stopień niepełnosprawności.
    Pracownik Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w Bydgoszczy udziela informacji od poniedziałku do piątku w godz. Od 8:00-15:00 pod nr tel.: 52 349 75 26.
  2. etap - po wydaniu ostatecznej decyzji przez Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności określającej poziom potrzeby wsparcia w ciągu 3 miesięcy należy złożyć elektroniczny wniosek o świadczenie wspierające za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE), bankowość elektroniczną, portal Emp@tia do ZUS.

Harmonogram, zgodnie z którym świadczenie wspierające będzie dostępne dla osób z niepełnosprawnością, wygląda następująco:

  • osoby, które mają od 87 do 100 pkt, mogą ubiegać się o świadczenie od 2024 r.,
  • osoby, które mają od 78 do 86 pkt, mogą ubiegać się o świadczenie od 2025 r.,
  • osoby, które mają od 70 do 77 pkt, mogą ubiegać się o świadczenie od 2026 r.

Jak samodzielnie założyć profil na PUE ZUS

Profil na PUE ZUS można założyć samodzielnie. Aby to zrobić wystarczy:

  1. wejść na stronę www.zus.pl i kliknąć przycisk [Zarejestruj w PUE] (na górze strony).
  2. wybrać, dla kogo zakładany jest profil [Dla Ciebie].
  3. wybrać sposób rejestracji:
  1. Przy rejestracji za pomocą login.gov, kwalifikowanego podpisu elektronicznego i bankowości elektronicznej, część danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga wizyty w ZUS.
  2. Przy rejestracji za pomocą formularza rejestracji (przycisk [DO REJESTRACJI]), trzeba wypełnić wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji trzeba też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizycie trzeba mieć ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.

Osobom składającym wnioski o świadczenie wspierające przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia, które nie mają jeszcze profilu na PUE ZUS, zostanie on założony automatycznie.

Gdzie uzyskać informacje w sprawie świadczenia wspierającego

Informacje na temat:

  • zasad przyznawania i wypłaty świadczenia wspierającego,
  • zasad i sposobu składania wniosku o świadczenie wspierające,
  • zasad zgłaszania do ubezpieczeń emerytalno-rentowych oraz zdrowotnego w związku z pobieraniem świadczenia wspierającego oraz składania dokumentów zgłoszeniowych,

można uzyskać:

  • we wszystkich placówkach ZUS na terenie całego kraju, w poniedziałki w godzinach 8.00 – 17.00, wtorek – piątek w godzinach 8.00 – 15.00
  • telefonicznie u konsultantów infolinii ZUS (tel. 22 560 16 00) w dni robocze w godzinach 7.00 - 18.00,
  • przez internet podczas wideorozmowy z pracownikami ZUS (e-wizyta w ZUS),
  • mailowo (adres e-mail do zapytań ogólnych: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)

We wszystkich tych kanałach kontaktu można również uzyskać pomoc w założeniu profilu na PUE ZUS i w złożeniu wniosku o świadczenie do ZUS.